Budapest – hazánk legismertebb turisztikai márkája

A turisztikai ágazat – a 2008–2009-es megtorpanás után – 2010 óta tartós növekedési pályán halad, a gazdasági növekedés egyik húzóágazata, az alapvető mutatószámok mindegyike javul mind a belföldi, mind a beutazó turizmus vonatkozásában. Az ország teljes turisztikai forgalmának egyharmadát Budapest realizálja.

Budapest súlyát jelzi, hogy az ország összes vendégforgalmának közel 37 százaléka, az összes vendégéjszakák 34 százaléka itt realizálódik. A beutazó turizmusból Budapest megközelítőleg 60 százalékkal részesedik, a belföldi vendégéjszakákból való részesedése viszont alig haladja meg a 8 százalékot. A fővárosban az átlagos tartózkodási idő az országos átlagnál alacsonyabb, és csökkenő tendenciát mutat, tekintettel az utazási trendek változására (több, de rövidebb utazás, városlátogatás).

2016-ban a budapesti kereskedelmi szálláshelyeken a vendégéjszakák száma (9323 ezer) 6,3 százalékkal, ezen belül a külföldi vendégéjszakák száma (8195 ezer) 5,7 százalékkal, a belföldi vendégéjszakák száma (1128 ezer) pedig 10,9 százalékkal nőtt az előző évhez képest. 2017-ben a budapesti kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma átlépte a 10 milliós „álomhatárt”.

A Magyar Beutaztatók Szövetsége (MABEUSZ) – a tagjai körében végzett 2018-as felmérés alapján – egy beszédes SWOT-analízist készített, amely tömören és könnyen áttekinthetően foglalja össze, hogy miként vélekednek a turistákkal nap mint nap találkozó munkatársak a főváros rohamosan fejlődő turizmusáról.

A prezentáció innen tölthető le: Budapest SWOT analízis 2018