Hírek

FVW konferencia Köln

2018. szeptember 18 – 19.

A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány, a Magyar Turisztikai Ügynökség Értékesítésért Felelős Igazgatóságának jóvoltából vett részt a német utazási szakma második legnagyobb B2B eseményén. A rendezvényen, amely elsősorban a szervezett utazási piac – természetesen német piaci fókusz szerinti – jövőben várható kihívásaival foglalkozik, 2000 turisztikai döntéshozó jelent meg, akik 5 színpadon, két nap alatt, mintegy 80 nemzetközi szakértő előadását hallgathatták meg.  

A konferencia keretében egy „kisebb”, 50 standot felvonultató szakkiállítás is megtekinthető volt, melyről nem hiányozhattak a legnagyobbak, így a Deutsche Bahn, a Lufthansa, valamint a vezető online szolgáltatók képviselői is. A kétnapos esemény néhány éve kiemelten foglalkozik a németországi turisztikai innovációs tartalékokkal is, ezért a turizmushoz köthető legújabb startup cégek lehetőséget kaptak személyesen is bemutatkozni.

Az FVW konferencia mindig is a legújabb trendek megértését és azok megvitatását szolgálta. Nincs olyan nagyobb utazásszervező, buszos szervező, vagy egyéb turisztikai döntéshozó, aki ne jelenne meg ezen az eseményen, így az ITB mellett ez a rendezvény a személyes találkozások színterévé is vált. Ahogy az lenni szokott, egy-egy személyes beszélgetés során számos szakmabeli illeti negatív kritikával a konferenciát, melyben elsősorban a korábbi évek prognózisainak téves mivoltát emelik ki. Természetesen aztán azt is hozzáteszik, hogy még mindig ez a legjobb fórum, és a legtöbb „jóslat” hosszútávon igazzá lett.

A konferencia bevezető előadását Andreas Mundt, a német versenyhivatal elnöke tartotta az online turizmus, online „multik” és versenyjog kérdésben. Előadásának legfontosabb kérdése volt, hogy mikor avatkozhat be a versenyhivatal a piac eseményeibe. Az elnök kiemelte, hogy amíg egy cég felvásárlások nélkül, azaz belső pénzügyi tartalékai felhasználásával növekszik, addig egy versenyhivatal nem tud vizsgálódni, az átvilágítás előtt csak az első felvásárlások után nyílik meg az út. Előadásában kitért az Air Berlin csődje utáni hirtelen áremelkedésekre, amely sok útvonal esetén 30% fölötti mértékű volt. Kiemelte, hogy hivatala ezt az áremelkedést még elfogadhatónak tartotta, és a low-cost légitársaságok belépése a legtöbb útvonal esetében napokon belül visszavetette az áremelkedést. Elmondta, hogy a német OTA piac egyik legnagyobb, sokat vitatott kérdése a „best price” vagyis „legjobb ár” gyakorlat, amely esetben mások mellett a Booking és a HRS is elvárja, hogy a szállodák nekik adják a legkedvezőbb árakat, ezzel kizárva az ő csatornáikon kívüli „alulárazást”. Ezzel viszont a szálloda árképzése külső tényezők miatt már kötötté válik, amely tiltott. Mások mellett így halt el az utóbbi évek egyik legjobb start-up ötlete is, amely új közvetítő rendszerrel, a tervek szerint a maradvány szobákat értékesítette volna az utolsó pillanatban. Persze ez a két piacvezető szereplő miatt nem volt lehetséges tehát olcsóbb árat a szálloda nem adhatott, inkább üresen maradtak az eladatlan helyek. A hivatal be is tiltotta ezt a „best price” gyakorlatot, és ahogy az már lenni szokott, e kérdésben is macska-egér játék van kialakulóban a nagyok és a hivatal közt, amelynek főszereplői a jogászok és ügyvédek. Az pedig külön a „multik” malmára hajtja a vizet, hogy a bírósági -sokszor lassú – döntésig élni tudnak egy-egy kiskapu használatával, így termelve extra profitot, sokszor a szolgáltatók kárára.

A német versenyhivatal sok más tevékenysége mellett folyamatosan vizsgálja az egyre divatosabb turisztikai ár összehasonlító oldalakat is, hiszen meglátásuk szerint azokon nem minden szolgáltató kap lehetőséget a megjelenésre. Így pedig a fogyasztóban az a hamis kép alakulhat ki, hogy ő minden ajánlatot egy helyen átnézett, miközben lehet, hogy számára kedvezményesebb ajánlat található a piacon, csak éppen a felkeresett oldalon nem szerepel. Az előadás kitért a startup cégekre is, kiemelve azt, hogy a legtöbb ilyen vállalkozás fő célja a Google céghez való-, valamilyen üzleti szál kiépítése, amely azonban ugyancsak a versenyt torzítja, hiszen ezzel a Google mindenek feletti helyzetét építi, vagy erősíti. Éppen ezért rendkívül nehéz törvényi szabályozás alá vonni, hogy milyen vásárlási összeg felett érdemes a versenyhivatalnak közbe lépnie, hiszen sok kis startup felvásárlásával is jelentősen torzítható a szabad versenyhelyzet. Rengeteg konferenciarésztvevőt érdekelt a versenyhivatal beszerzési ár alatt történő értékesítéssel kapcsolatos állásfoglalása is, amelyre azonban csak egy általános válasz született, amely elítélendő gyakorlatnak tartja ezt a fajta piacszerzést.

Hatalmas érdeklődés övezte Amir Amidi, a Plug and Play technológia központ résztulajdonosának előadását, amely elsősorban a Silicon Valley környéken megjelenő, felfedezésre váró startup cégekről szólt, természetesen a turizmus szemüvegén keresztül. Ez az iroda a világ egyik legnagyobb startupokat segítő befektetési társasága, amely ma már világszerte 30 irodával rendelkezik. Csak a Silicon Valleyban létesített közösségi irodájukban mintegy 200 kezdő vállalkozás bontogatja szárnyait. Előadásában hangsúlyozta, hogy amennyire ma már percről perce követni tudjuk, hogy rendelés esetén merre jár a „kis” csomagunk, a repülés során feladott, majd elveszett poggyászok helyéről, – technika ide vagy oda -, még mindig semmit sem tudni. Ezért is volt pikáns részlet, hogy az előadó késve kezdte meg prezentációját, hiszen előtte el kellett mennie legalább inget és fehérneműt vásárolni, miközben bőröndjéről azt sem tudta, hogy az melyik kontinensen jár. Elmondta továbbá, hogy az egyik legnagyobb akadálya a kis cégek piacra jutásának, hogy amikor eljön a – sokszor briliáns – ötlet utáni megvalósítás pillanata, akkor sokan nem tudnak megfelelő mennyiségben és minőségben olyan terméket, szolgáltatást előállítani, amire korábban vállalást tettek.

Bíztatásként azonban sok olyan együttműködést és jó gyakorlatot mutatott be, amelyben multik (Hilton, Mercedes, Lufthansa) bizonyos részfeladatok mentén együtt dolgoznak startup cégekkel. A lehetséges utánpótlás forrása pedig nem is kicsi, hiszen csak őket évi kb. 5000 ötlettel keresik meg kezdő vállalkozók.

Ha pedig számok: ezer bemutatott ötletből 100 kerül shortlistre, 40 ötletgazda kerül személyes visszahívásra, és mintegy 20 cég vehet részt az első 90 napos inkubátor programban, amelynek keretében megpróbálják corporate partnereik segítségével felkarolni e kezdő vállalkozásokat. A Plug and Play szerint a jövő legfontosabb szavai a személyre szabott szolgáltatás, a lojalitás, a biztonság, a hatékonyság, valamint a sokoldalúság. Ők maguk is érdeklődve – és picit tanácstalan módon – várják a jövőt, amely jövőben a szervezett utazások piacát az Amazon, a Facebook, vagy a Google fogja ledarálni, ha máshogy nem, akkor úgy, mint egy OTA. A kérdés nem az, hogy ezek a nagycégek belépnek-e a piacra, hanem az, hogy ők maguk fognak-e utazásszervezői tevékenységet folytatni, vagy maguk mögé szerveznek egy ma még „független és hagyományos” utazásszervezőt. A Plug and Play kérdésre válaszolva elmondta, hogy természetesen ők is foglalkoznak a blockchain turisztikai hasznosításával, de annak részleteire nem tért ki.

Georg Ziegler, a Holidaycheck brand igazgatója „Kinek kell még szervezett út?” címmel tartott vitaindító előadást, amelynek keretében bemutatta egy saját, nagymintás kutatás eredményét is. Egyértelműnek mutatkozik a trend, amely szerint az Y generáció már egyre inkább „cikinek” érzi a szervezett utak kínálatát, sőt, magával a fogalommal sem tud azonosulni. Ez a generáció már nem érdeklődik a „járt utak” iránt, nem érdeklődik a passzív (4S) utak iránt, bár hangsúlyozandó, hogy a biztonság számukra is rendkívül fontos. Tehát úgy keresnek kalandot, úgy keresnek kapcsolatot a vendéglátókkal, hogy közben a személyes biztonságuk és kényelmük elsődleges. Csak igen kis szegmens az, aki mindezért az élményért minden kényelmet és akár biztonságát is képes feláldozni. Illetve ne felejtsük el még azokat sem, akiknek eddig nem volt kiemelt jelentőségű, hogy a legfontosabb szempont az „Insta barát” út, azaz, hogy az utazás minden pillanata, minden élménye azonnal osztható legyen. Tehát legyen az út tervezett, legyenek meg a kapaszkodók, de amikor ott vagyunk, akkor csináljuk úgy, ahogy a szituáció adja, azaz a biztonságot igen, de szoros és szigorú forgatókönyvet az Y generáció képviselői nem tudnak elfogadni. Továbbá nekik fontosabb a privát házak, privát lakásokban történő üdülés, mint a szállodákban, hiszen így sokkal könnyebb a vendéglátó ország kultúrájának autentikus környezetben történő megismerése. Ez a mostani trend segít az Airbnb szolgáltatóknak és az egyre épülő apartman hoteleknek is, hiszen e házakban olyan közösségi terek alakulnak ki, amelyek egy hagyományos szállodában egyelőre még nem léteznek.

Megmosolyogtató volt az előadás azon része, amely az Y generáció asszociációiról szól a szervezett utak keretében. Ezek a következők: lusta embereknek, börtön, kötelezettség, részeg angolok, óvoda felnőtteknek. Persze pozitív asszociációk is születtek, így a gondtalan üdülés, a kedvezmények és a biztonság. Ziegler úr összefoglalásában azt javasolta, hogy a szervezett utak esetében is érdemes minél több egyéni választási lehetőséget adni a résztevők számára. Mindemellett szerinte is a legnagyobb kérdés az, hogy a plusz munkát és plusz szervezést meg is fizetik-e a megkérdezett utazók.

A konferencián felszólalók mindegyike az egyénre szabott szervezett utazások piaci lehetőségét emelte ki, szemben az eddigi „tömegtermelési” gyakorlattal. Az elhangzott előadások szerint legyen valós választási lehetősége a vendégeknek, kapjanak valós helyi impressziókat a turistagyárak helyett, legyen igazi élmény része az utazásnak. A szállás szóljon a helyről, ne pedig egy elszigetelt egység legyen, lehetőleg közel a központokhoz, hogy este kínálkozzon alkalom nem szervezett keretek közt is ismerkedni a helyi kultúrával. Legyenek megfelelő eszközök az aktív időtöltéshez, így kerékpárok, car-sharing, elektrojárművek, stb. Fontos a kinti programok lehetősége a bentiek helyett, valamint sok esetben nem igénylik már az all-inclusive ellátást. Mindent összefoglalva az egyénre szabott, de gondtalan utazások piacáé a jövő.

Köln, 2018. szeptember

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Close