Hírek

Újra sajtóreggeli

A hazai gasztronómia és cukrászat eredményei és problémái sok esetben hasonlóak – derült ki a Magyar Turisztikai Szövetség szeptember 25-i tájékoztatóján.

A négy éve alakult Pannon Gasztronómiai Akadémia a minőségi, nem pedig a csúcsgasztronómia képviseletét vállalta fel, szándékai szerint elősegítve a hazai alapanyagok népszerűsítését, a szakma és a közönség számára egyaránt, de fontos célkitűzése az edukáció, az étkezési kultúra javítása is – foglalta össze a PGA küldetését Csapody Balázs elnök. Szeretnék, ha a szakmában jókedvű, motivált, jól képzett munkavállalók dolgoznának, ám ennek egyik akadálya épp az oktatásban keresendő: nagyon sok diák az iskola elvégzése után pályát módosít. Ezen folyamat megértése érdekében a PGA kutatást szeretne végezni, hiszen nagyon hiányzik a vendéglátásban az utánpótlás, de jelenleg úgy tűnik, sokan épp a gyakorlati helyek miatt adják fel ambíciójukat.

„A tanulókat meg kell becsülni, tanítani, motiválni, nem pedig ingyen munkaerőként monoton feladatokkal ellátni. Jó ötlet lehet például egy mentorprogram létrehozása, hiszen az éttermeknek is az a céljuk, hogy saját maguk számára neveljék ki az utánpótlást, így biztosítva a folytonosságot” – figyelmeztet Csapody Balázs. Erre jó példaként említi az idei Gundel-díjast, Rosenstein Tibort, aki saját fiának adja át tudását és tapasztalatát, Róbert pedig fiatalos lendülettel és szemlélettel vonz be új vendégkört az étterembe.

Az étkezési kultúra pedig igenis javítható, és ennek jól látható jelei is vannak: Csapody Balázs saját étterme, a balatonszemesi Kistücsök vendégein érzi a változást. „A fogyasztók körében terjed a piackultúra, egyre többen keresik a jó kenyereket és választanak megbízható hentest maguknak. A PGA pedig rendszeres termékteszteket szervez, amelyek célja, hogy a tagok a termelők bevonásával eszmét cseréljenek, a fejlődés érdekében mondjanak véleményt, ne pedig negatív kritikát.”

Kérdésre válaszolva Csapody Balázs elmondta: ennyi vendéglátóhely nem tud megélni a hazai piacon, és hosszú távon csak a jó üzletpolitikával, határozott célokkal működő egységek tudnak fennmaradni, nem a szűk szezonra fókuszálók.

A munkaerőhiány továbbra is égető kérdés, viszont megfigyelhető a külföldön tapasztalatot szerzett szakemberek visszatérése, akiket megfelelő bérekkel és munkakörülményekkel hosszabb távon is meg lehet tartani. Ezzel kapcsolatban Princzinger Péter, az MTSZ elnöke hozzátette: a szövetség is gondolkodik egy olyan díj alapításán, ami a hazatérő szakembereket ismerné el.

A Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete is számos edukációs programmal segíti a szakmát, miközben szintén igyekszik a fogyasztói ízlést formálni, külföldön népszerűsíteni a hazai cukrászatot, a magyar szakembereknek pedig neves külföldi előadók segítségével bemutatni a nemzetközi trendeket – mondta el Selmeczi László, az Ipartestület elnöke.

A közönség számára is számos eseményt és programot szerveznek, ilyen például a Kortárs Cukrászat, amely havonta más-más cukrászatot és témát jár körbe meghívott előadók segítségével. A Magyarország Tortája és Év Fagylaltja versenyeknek is kifejezett célja, hogy közelebb hozza egymáshoz a szakmát és a fogyasztókat. A közízlés azonban nagyon eltérő Budapesten és vidéken, hiszen míg a fővárosiak nyitottak a franciás, az újhullámos megoldásokra, az ország más területein – bár néhol elkezdődött a nyitás – még inkább a hagyományos ízeket keresik a fogyasztók.

A cukrászok esetében is az oktatás az egyik legégetőbb kérdés, hiszen a szakterületen érdekes paradoxon mutatkozik: míg a szakképzésben részt vevők számát tekintve túlkínálat mutatkozik, a tanulók igen magas hányada itt is a képesítés megszerzése után más pályát választ, így komoly munkaerőhiány mutatkozik a cukrászatban. És bár az Ipartestület ellenezte, ismét bevezették a cukrász-pék összevont képzést, amely a cukrász szakma számára nem szerencsés – véli Selmeczi László.

Az Ipartestület most készülő új székházában mindenesetre külön oktatóműhelyt is terveznek, ahol OKJ-s képzésektől kezdve a tematikus kurzusokon át a mesterképzésig zajlanak majd a rendezvények. Mindezek segítségével bíznak benne, hogy nem csupán a cukrászdába járást sikerül népszerűsíteni, hanem a minőség iránti igényt is.

(szöveg: Turizmus Kft.)

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Close