A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány, a Magyar Turisztikai Ügynökség Értékesítésért Felelős Igazgatóságának jóvoltából vett részt a német utazási szakma második legnagyobb B2B eseményén. A rendezvényen, amely elsősorban a szervezett utazási piac – természetesen német piaci fókusz szerinti – jövőben várható kihívásaival foglalkozik, kétezer turisztikai döntéshozó jelent meg, akik öt színpadon, két nap alatt, mintegy nyolcvan nemzetközi szakértő előadását hallgathatták meg.
A konferencia keretében egy „kisebb”, ötven standot felvonultató szakkiállítás is megtekinthető volt, amelyről nem hiányozhattak a legnagyobbak, így a Deutsche Bahn, a Lufthansa, valamint a vezető online szolgáltatók képviselői sem. A kétnapos esemény néhány éve kiemelten foglalkozik a németországi turisztikai innovációs tartalékokkal is, ezért a turizmushoz köthető legújabb startupcégek lehetőséget kaptak személyesen is bemutatkozni.
Az FVW konferencia mindig is a legújabb trendek megértését és azok megvitatását szolgálta. Nincs olyan nagyobb utazásszervező, buszos szervező vagy egyéb turisztikai döntéshozó, aki ne jelenne meg ezen az eseményen, így az ITB mellett ez a rendezvény a személyes találkozások színterévé is vált. Ahogy az lenni szokott, egy-egy személyes beszélgetés során számos szakmabeli illeti negatív kritikával a konferenciát, amelyben elsősorban a korábbi évek prognózisainak téves mivoltát emelik ki. Természetesen aztán azt is hozzáteszik, hogy még mindig ez a legjobb fórum, és a legtöbb „jóslat” hosszú távon igazzá lett.
A konferencia bevezető előadását Andreas Mundt, a német versenyhivatal elnöke tartotta az online turizmus, online „multik” és versenyjog kérdésben. Előadásának legfontosabb kérdése volt, hogy mikor avatkozhat be a versenyhivatal a piac eseményeibe. Az elnök kiemelte, hogy amíg egy cég felvásárlások nélkül, azaz belső pénzügyi tartalékai felhasználásával növekszik, addig egy versenyhivatal nem tud vizsgálódni, az átvilágítás előtt csak az első felvásárlások után nyílik meg az út. Előadásában kitért az Air Berlin csődje utáni hirtelen áremelkedésekre, amely sok útvonal esetén 30 százalék fölötti mértékű volt. Kiemelte, hogy hivatala ezt az áremelkedést még elfogadhatónak tartotta, és a low-cost légitársaságok belépése a legtöbb útvonal esetében napokon belül visszavetette az áremelkedést. Elmondta, hogy a német OTA-piac egyik legnagyobb, sokat vitatott kérdése a „best price” vagyis „legjobb ár” gyakorlat, amely esetben mások mellett a Booking és a HRS is elvárja, hogy a szállodák nekik adják a legkedvezőbb árakat, ezzel kizárva az ő csatornáikon kívüli „alulárazást”. Ezzel viszont a szálloda árképzése külső tényezők miatt már kötötté válik, amely tiltott. Mások mellett így halt el az utóbbi évek egyik legjobb startup ötlete is, amely új közvetítő rendszerrel, a tervek szerint a maradvány szobákat értékesítette volna az utolsó pillanatban. Persze ez a két piacvezető szereplő miatt nem volt lehetséges, tehát olcsóbb árat a szálloda nem adhatott, inkább üresen maradtak az eladatlan helyek. A hivatal be is tiltotta ezt a „best price” gyakorlatot, és ahogy az már lenni szokott, e kérdésben is macska-egér játék van kialakulóban a nagyok és a hivatal közt, amelynek főszereplői a jogászok és ügyvédek. Az pedig külön a „multik” malmára hajtja a vizet, hogy a bírósági –sokszor lassú – döntésig élni tudnak egy-egy kiskapu használatával, így termelve extra profitot, sokszor a szolgáltatók kárára.
A német versenyhivatal sok más tevékenysége mellett folyamatosan vizsgálja az egyre divatosabb turisztikai ár-összehasonlító oldalakat is, hiszen meglátásuk szerint azokon nem minden szolgáltató kap lehetőséget a megjelenésre. Így pedig a fogyasztóban az a hamis kép alakulhat ki, hogy ő minden ajánlatot egy helyen átnézett, miközben lehet, hogy számára kedvezőbb ajánlat található a piacon, csak éppen a felkeresett oldalon nem szerepel. Az előadás kitért a startupcégekre is, kiemelve azt, hogy a legtöbb ilyen vállalkozás fő célja a Google céghez való valamilyen üzleti szál kiépítése, amely azonban ugyancsak a versenyt torzítja, hiszen ezzel a Google mindenek feletti helyzetét építi vagy erősíti. Éppen ezért rendkívül nehéz törvényi szabályozás alá vonni, hogy milyen vásárlási összeg felett érdemes a versenyhivatalnak közbelépnie, hiszen sok kis startup felvásárlásával is jelentősen torzítható a szabad versenyhelyzet. Rengeteg konferencia-résztvevőt érdekelt a versenyhivatal beszerzési ár alatt történő értékesítéssel kapcsolatos állásfoglalása is, amelyre azonban csak egy általános válasz született, amely elítélendő gyakorlatnak tartja ezt a fajta piacszerzést.
Hatalmas érdeklődés övezte Amir Amidi, a Plug and Play technológiaközpont résztulajdonosának előadását, amely elsősorban a Szilícium-völgy környéken megjelenő, felfedezésre váró startupcégekről szólt, természetesen a turizmus szemüvegén keresztül. Ez az iroda a világ egyik legnagyobb, startupokat segítő befektetési társasága, amely ma már világszerte harminc irodával rendelkezik. Csak a Szilícium-völgyben létesített közösségi irodájukban mintegy kétszáz kezdő vállalkozás bontogatja szárnyait. Előadásában hangsúlyozta, hogy amennyire ma már percről perce követni tudjuk, hogy rendelés esetén merre jár a „kis” csomagunk, a repülés során feladott, majd elveszett poggyászok helyéről – technika ide vagy oda – még mindig semmit sem tudni. Ezért is volt pikáns részlet, hogy az előadó késve kezdte meg prezentációját, hiszen előtte el kellett mennie legalább inget és fehérneműt vásárolni, miközben bőröndjéről azt sem tudta, hogy az melyik kontinensen jár. Elmondta továbbá, hogy az egyik legnagyobb akadálya a kis cégek piacra jutásának, hogy amikor eljön az (sokszor briliáns) ötlet utáni megvalósítás pillanata, akkor sokan nem tudnak megfelelő mennyiségben és minőségben olyan terméket, szolgáltatást előállítani, amire korábban vállalást tettek.
Biztatásként azonban sok olyan együttműködést és jó gyakorlatot mutatott be, amelyben multik (Hilton, Mercedes, Lufthansa) bizonyos részfeladatok mentén együtt dolgoznak startupcégekkel. A lehetséges utánpótlás forrása pedig nem is kicsi, hiszen csak őket évi körülbelül ötezer ötlettel keresik meg kezdő vállalkozók.
Ha pedig számok: ezer bemutatott ötletből száz kerül shortlistre, negyven ötletgazda kerül személyes visszahívásra, és mintegy húsz cég vehet részt az első kilencven napos inkubátorprogramban, amelynek keretében megpróbálják corporate partnereik segítségével felkarolni e kezdő vállalkozásokat. A Plug and Play szerint a jövő legfontosabb szavai a személyre szabott szolgáltatás, a lojalitás, a biztonság, a hatékonyság, valamint a sokoldalúság. Ők maguk is érdeklődve – és picit tanácstalan módon – várják a jövőt, amely jövőben a szervezett utazások piacát az Amazon, a Facebook vagy a Google fogja ledarálni, ha máshogy nem, akkor úgy, mint egy OTA. A kérdés nem az, hogy ezek a nagy cégek belépnek-e a piacra, hanem az, hogy ők maguk fognak-e utazásszervezői tevékenységet folytatni, vagy maguk mögé szerveznek egy ma még „független és hagyományos” utazásszervezőt. A Plug and Play kérdésre válaszolva elmondta, hogy természetesen ők is foglalkoznak a blockchain turisztikai hasznosításával, de annak részleteire nem tért ki.
Georg Ziegler, a Holidaycheck brand igazgatója „Kinek kell még szervezett út?” címmel tartott vitaindító előadást, amelynek keretében bemutatta egy saját, nagymintás kutatás eredményét is. Egyértelműnek mutatkozik a trend, amely szerint az Y generáció már egyre inkább „cikinek” érzi a szervezett utak kínálatát, sőt magával a fogalommal sem tud azonosulni. Ez a generáció már nem érdeklődik a „járt utak” iránt, nem érdeklődik a passzív (4S) utak iránt, bár hangsúlyozandó, hogy a biztonság számukra is rendkívül fontos. Tehát úgy keresnek kalandot, úgy keresnek kapcsolatot a vendéglátókkal, hogy közben a személyes biztonságuk és kényelmük elsődleges. Csak igen kis szegmens az, aki mindezért az élményért minden kényelmet és akár a biztonságát is képes feláldozni. Illetve ne felejtsük el még azokat sem, akiknek eddig nem volt kiemelt jelentőségű, hogy a legfontosabb szempont az „Instabarát” út, azaz, hogy az utazás minden pillanata, minden élménye azonnal osztható legyen. Tehát legyen az út tervezett, legyenek meg a kapaszkodók, de amikor ott vagyunk, akkor csináljuk úgy, ahogy a szituáció adja, azaz a biztonságot igen, de szoros és szigorú forgatókönyvet az Y generáció képviselői nem tudnak elfogadni. Továbbá nekik fontosabb a privát házakban, privát lakásokban történő üdülés, mint a szállodákban, hiszen így sokkal könnyebb a vendéglátó ország kultúrájának autentikus környezetben történő megismerése. Ez a mostani trend segít az Airbnb szolgáltatóknak és az egyre épülő apartmanhoteleknek is, hiszen e házakban olyan közösségi terek alakulnak ki, amelyek egy hagyományos szállodában egyelőre még nem léteznek.
Megmosolyogtató volt az előadás azon része, amely az Y generáció asszociációiról szól a szervezett utak keretében. Ezek a következők: lusta embereknek, börtön, kötelezettség, részeg angolok, óvoda felnőtteknek. Persze pozitív asszociációk is születtek, így a gondtalan üdülés, a kedvezmények és a biztonság. Ziegler úr összefoglalásában azt javasolta, hogy a szervezett utak esetében is érdemes minél több egyéni választási lehetőséget adni a résztevők számára. Mindemellett szerinte is a legnagyobb kérdés az, hogy a pluszmunkát és pluszszervezést meg is fizetik-e a megkérdezett utazók.
A konferencián felszólalók mindegyike az egyénre szabott szervezett utazások piaci lehetőségét emelte ki, szemben az eddigi „tömegtermelési” gyakorlattal. Az elhangzott előadások szerint legyen valós választási lehetősége a vendégeknek, kapjanak valós helyi impressziókat a turistagyárak helyett, legyen az igazi élmény része az utazásnak. A szállás szóljon a helyről, ne pedig egy elszigetelt egység legyen, lehetőleg közel a központokhoz, hogy este kínálkozzon alkalom nem szervezett keretek közt is ismerkedni a helyi kultúrával. Legyenek megfelelő eszközök az aktív időtöltéshez, így kerékpárok, car-sharing, elektrojárművek stb. Fontos a kinti programok lehetősége a bentiek helyett, valamint sok esetben nem igénylik már az all-inclusive ellátást. Mindent összefoglalva az egyénre szabott, de gondtalan utazások piacáé a jövő.
Köln, 2018. szeptember