Ugyan még egy szűk hónap van hátra a világ egyik legjelentősebb utazás kiállítása, az ITB Berlin nyitásáig, a vásár honlapján már most publikálták a német turisztikai szakma által évről évre várt, egyben iránymutató IPK éves turisztikai trendanalízisét.
Ahogy az előzetes adatokból várható volt, a világ turizmusipara továbbra is szárnyal, 2018-ban összességében 6 százalék bővülést ért el. Európa és Észak-Amerika turizmusa átlag alatti mértékben nőtt, míg Ázsia és Latin-Amerika turisztikai teljesítménye jóval az átlag fölött teljesített. Természetesen az év legfontosabb kihívása az overtourism jelenség okozta gondok és a helyben jelentkező feszültség mindenki számára elfogadható megoldása volt. Talán ennek a jelenségnek is köszönhető, hogy 2018-ban sokan választottak más utazási célt a túlzsúfolt turisztikai központok helyett, és így a korábbi évtizedekben egyre kevésbé trendi vízparti üdülő turizmus (3S) 2018-ban az átlag felett, mintegy 10 százalékkal bővült. Az előrejelzések szerint 2019-ben sem áll meg a növekedés, így a szakértők 2019-re is növekedést várnak, ezen belül Európa esetében 6 százalékos éves bővüléssel számolnak.
A világ turisztikai piacát utazási motivációk alapján vizsgálva megállapítható, hogy az üzleti utazások piaca 3 százalékos, a rokonlátogatások 5 százalékos, a városlátogatások 8 százalékos, míg az üdülések 10 százalékos ütemben bővültek.
A tanulmány kiemelkedően pozitív példaként Európán belül Törökországot emeli ki, amely desztináció sokéves visszaesést követően 2018-ban 30 százalékos bővülést ért el. A legjobban teljesítő desztinációk rangsorát így Törökország és Görögország vezeti, míg Spanyolország és az Egyesült Királyság mint alulteljesítő desztináció került listázásra. 2018-ban a legjobban fejlődő küldőország Lengyelország lett. Európa esetében érdekességként érdemes megemlíteni, hogy az üzleti utazások piaca stagnált.
A kutatás megállapítja, hogy az ázsiai piac folyamatos bővülése továbbra is a fejlődés motorja, amely növekedés 2019-ben is megmarad, de a növekedés ütemének csökkenése várható. Ázsián belül továbbra is a kínai vendégek a legfontosabb utazók, amely kiutazó vendégek száma 2018-ban 13 százalékos növekedést ért el. Az ázsiai vendégek körében továbbra is a városlátogatások a legnépszerűbbek. A kutatás szerint Ázsia mint fogadó terület is jól szerepel, így Thaiföld, Vietnam és Laosz komoly növekedést produkált.
Az anyag külön kitér a városlátogatások piacára, amely négyszer gyorsabb ütemben bővült az elmúlt 10 évben, mint más szegmensek. Ez pedig 2017-ben már 190 millió nemzetközi utazást jelentet. A városlátogatáson részt vevő vendégek átlagos költése 170 euró/fő/éjszaka volt, a turisták 70 százaléka továbbra is szállodát vett igénybe, de más szállástípusok aránya is folyamatosan növekszik.
A tanulmány külön kitér a nemzetközi hajós utakon részt vevő vendégekre is, ami már csak azért sem véletlen, mert ezen utazási mód népszerűsége töretlen, főleg az amerikai vendégek körében, akik az összes vendég 56 százalékát adják. A vendégkör továbbra is az 55+ korosztályból való, de a szegmensen belül az átlagéletkor csökkenése figyelhető meg. Ugyan magas az átlagéletkor, mégis az utazások 65 százalékát már online foglalták. Figyelemre méltó a szegmens 230 euró/éj/fő átlagos költése is.
A tanulmány külön kitér a millenniumi korosztályra, akik az összes nemzetközi utazások piacán legnagyobb számban vesznek részt, ez ma már 40 százalékos piaci hányadot jelent, így kiemelendő, hogy e korosztály körében a nemzetközi kiutazások száma dupla mértékben nő, mint az átlag. Sőt az összes nemzetközi luxusutazások felét is e generáció tagjai „jegyzik”. E korcsoport körében az USA a legnépszerűbb desztináció, de az összes ázsiai, valamint Európán belül a skandináv desztinációk és Írország vezetik a népszerűségi rangsort. Ők viszont kevésbé nyitottak Spanyolországra, Ausztriára, valamint Kínára.
A teljes tanulmány itt olvasható.