Hazánkban számos olyan értékes terület, épület áll elhagyatottan, amely korábbi ipari, kereskedelmi, közlekedési vagy honvédelmi funkcióját elvesztette. Ezek a – sok esetben – műemlékek ugyanakkor megőrizték koruk és rendeltetésük egyedi hangulatát, amely új életük kiindulópontja lehet.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a CheckINN Turisztikai Innovációmenedzsment Kft. most arra biztatja a hazai felsőoktatásban tanulókat, hogy válasszanak ki egy elhagyott rozsdaövezeti területet vagy épületet, és gondolják újra a saját életstílusuk és kreativitásuk szerint.
A cél, hogy az épület, vagy akár egy egész telek, terület új külsőt és funkciót kapjon úgy, hogy eredeti értékei sem vesznek el. Emellett fontos szempont, hogy a fenntarthatóság jegyében a fejlesztendő terület visszakerülhessen a modern városi vagy vidéki élet körforgásába, és hosszú távon helyi, valamint turisztikai jelentőségre tehessen szert. A legjobb két ötlet, koncepció egyenként hárommillió forint díjazásban részesül.
A CheckINN Revitalizátor versenyre olyan háromfős csapatok jelentkezését várják, amelyek tagjai a hazai felsőoktatásban tanulnak, és kedvet éreznek a turizmus, az építészet és a dizájn területén való kalandozáshoz.Pályázni a revitalizator.check-inn.hu linken lehet 2022. június 30-ig egy olyan két perces, kötetlen formátumú kreatív anyaggal, amelyben bemutatásra kerül a csapat, a revitalizálni kívánt terület vagy épület, illetve a turisztikai célú újrahasznosítás ötlete.
A benyújtott pályaművek közül a CheckINN és MOME által delegált szakmai zsűri fogja kiválasztani azt a tíz, második fordulóba továbbjutó projektet, ahol a koncepció részletesebb kidolgozását várják, természetesen a hallgatók tudásszintjéhez mérten. Ebben a szakaszban a csapatokat olyan neves szakemberek fogják segíteni, akik jártasak a turizmus, építészet és design területén. A legjobb két ötletért járó három-hárommillió forintot a nyertesek szabadon felhasználhatják a pályakezdéshez.
A barnamezők újragondolása fénykorát éli Európa-szerte. Itthon olyan sikeres, ma már a város szerves részét képező fejlesztések bizonyítják ezt, mint az egykori Magyar Optikai Művek (MOM) területének átalakítása, valamint a Millenáris Park, amelynek helyén hosszú évekig a Ganz Villamossági Művek állt, vagy a magyar vasúttörténet európai viszonylatban is párját ritkító legnagyobb csarnokrendszere, az Északi Járműjavító, amely átalakítása után 2020-tól a Magyar Állami Operaház új központjának ad otthont.
A CheckINN Revitalizátor verseny célja, hogy a fenti inspiráló projektekhez hasonlóan a fiatalok olyan értékeket teremthessenek, amellyel élhetőbbé teszik a környezetüket és színesítik a hazai alkotói, tervezői kultúrát, valamint a turisztikai palettát.
A CheckINN Turisztikai Innovációs HUB-ról
A CheckINN egy olyan turisztikai innováció-menedzsment platform, melyet a turisztikai szolgáltatások minőségi megújítására kész kreatív elmék, innovatív ötletgazdák, az újító gondolatok képviselői számára hoztak létre. A CheckINN azoknak a klubja, akik a turizmus valamely területén akarnak boldogulni, valami új dolgot elindítani, és a terveikhez társakat, szakmai és üzleti partnereket, támogatókat, szponzorokat, befektetőket keresnek. A CheckINN Turisztikai Innováció Menedzsment célja az ágazat népszerűsítése, valamint az innovatív gondolkodásmód és vállalkozói szellem ösztönzése a felsőoktatásban tanulók körében.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
Az Egyetem meghatározó szerepet tölt be a hazai alkotói és tervezői kultúra formálásában, annak utánpótlásában: a kreatívipar képviselői szép számmal a MOME-ről kerülnek ki, és nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is szakterületük elismert alkotói. A MOME egyfajta hídként törekszik a különböző művészeti ágak, illetve a kutatási, fejlesztési területek összekapcsolására. Tevékenysége az úgynevezett hárompólusú egyetemi modell kialakításával a kutatás-fejlesztés, a technológia és az oktatás egységének mentén valósul meg.
A 142 éves Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) 2020 augusztusa óta alapítványi formában működik. A modellváltás részeként a MOME megalkotta hosszú távú stratégiáját, megújította kutatás-fejlesztési tevékenységét elindította az egyetem belső folyamatainak digitalizációját, és hozzáfogott a képzés korszerűsítéséhez is. A hagyományosan magas színvonalú művészeti és design oktatáson túl, 2022-től a MOME minden alapszakos hallgatója számára bevezeti a vállalkozói képzést, és elindítja első angol nyelvű mesterszakjait is. 2021-ben a MOME költségvetése közel négyszeresére nőtt, és az alapítvány döntött a magyar felsőoktatás történetének legnagyobb arányú oktatói béremeléséről is.