CheckINN: Ez az ötlet új távlatokat nyit a pohárvisszaváltásban

Tavaly negyedik alkalommal hirdették meg a CheckINN Turisztikai Innovációs HUB zászlóshajó projektjének számító Turisztikai Innovációs Versenyt. Sorozatunkban bemutatjuk a kategórianyerteseket és a különdíjasokat. Elsőként a Budapest Újratöltve csapatának innovációját ismerhetik meg részletesebben.

A CheckINN a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány (MTSZA) 2019-ben létrehozott ernyőmárkája, Magyarország első turisztikai innovációmenedzsment platformja. Az ágazati innovációs HUB kiemelt célja az újító kezdeményezések katalizálása a hazai turizmusban. A program kiemelt célközönsége az egyetemi hallgatók, így a most lezárult Turisztikai Innovációs Verseny is nekik kívánt lehetőséges teremteni.

A megmérettetésre összesen 45, három főből álló csapat adta le pályázati ötletét. A csapatoknak kétfordulós bírálati szakaszon kellett megfelelniük: míg az első körben egy háromperces videó keretében mutatták be magukat és ötletük alapjait, addig a második körben már egy részletes üzleti stratégiával kellett megindokolniuk a projekt újszerűségét és megvalósíthatóságát. A továbbjutók és győztesek kiválasztásában ismételten egy turisztikai szakemberekből álló bírálóbizottság működött közre.

A díjazottak február 1-jén, a Budapest Kongresszusi Központban megrendezett Turizmus Évadnyitó Gálán vehették át nyereményeiket. A Szállodaipar-vendéglátás kategóriát a Budapesti Corvinus Egyetemről érkező Budapest Újratöltve csapata (Lénárt Blanka, Mezei Virág, Szatmáry Lénárd) nyerte.

A csapat

Mezei Virág másodéves nemzetközi gazdálkodás hallgató, aki korábban, a középiskolában turizmust is tanult, így a szektor felé megmaradt az érdeklődése, szenvedélye. Egy szabadon választható órán, turizmus és marketingmenedzsmenten találkozott szaktársával, a szintén másodéves Lénárt Blankával. Blankát is mindig érdekelte a turizmus, egy diákszervezetben is foglalkozott a szektorral és az innovációs lehetőségekkel, így miután oktatójuk, Szabóné Pintér Lívia – aki később mentorként segítette őket – felhívta figyelmüket a Turisztikai Innovációs Versenyre, elhatározták, hogy jelentkeznek rá. A szabadon választható órájukra egy megosztó témában kellett projektet készíteniük, ahol szintén gondolkoztak már a repoharak és tokenek problémáján, így szinte adta magát a versenyre benyújtott pályázatuk alapötlete. Szatmáry Lénárdot Blanka hívta meg a csapatba, akit saját rossz tapasztalatai miatt szintén érdekelt az alapprobléma és a lehetséges megoldásai. Lénárd szintén gazdasági területen tanul, harmadéves gazdálkodás menedzsment szakos a Corvinuson, ő a vállalkozási szemlélettel igyekezett hozzájárulni a projekt sikeréhez.

Az ötlet

Névadó koncepciójuk, a Budapest Újratöltve új távlatokat nyit a fővárosi vendéglátó egységek pohárvisszaváltó rendszereiben. Segítségével a fizikai tokeneket digitális formában tárolhatjuk, a visszaváltás pedig a poharakon elhelyezett QR-kód alapján válik felhasználó- és szolgáltatóbaráttá. Ezzel a turistákat, a hazai vendégkört, a városvezetést és a szolgáltatóhelyeket is segítenék, könnyebbé tennék a visszaváltást és még turisztikai programlehetőségeket is tudnának ajánlani.

Ahogy Lénárd elmondta, tapasztalataik szerint a külföldi turisták számára inkább a bulizás, a romkocsmák látogatása a prioritás budapesti tartózkodásuk során, míg a kulturális programokról kevésbé tájékozódnak. Nem feltétlenül látják a magyar főváros sokszínűségét, illetve nem látnak a pezsgő éjszakai életen túl.. Ebből kiindulva igyekeztek megtalálni azt a felületet, amelyen szerintük a legkönnyebben el tudják érni őket a programlehetőségekkel: ez pedig a kocsmákban elérhető visszaváltható pohár.

A jelenlegi rendszer azonban sok nehézséggel küzd, hiszen a felhasználók sokszor elfelejtik visszaváltani a poharat, vagy szimplán elvesztik a cserébe kapott érmét. Ezt alátámasztandó, a projekt kezdetén Virág készített kortársaik körében egy kérdőíves kutatást, melyből kiderült, hogy a legtöbb megkérdezett rossz véleménnyel van a jelenlegi visszaválthatópohár-rendszerről. Nehéznek, körülményesnek tartják a visszaváltást és örülnének egy olyan innovációnak, mely a probléma megoldását célozná.

Miért innovatív?

A csapat a két problémát egy apró változtatással oldaná meg: a poharak oldalára az egyszerű grafikák helyett, vagy azt kiegészítve egy QR-kódot is nyomtatna. A visszaváltás nem egy fizikai tokennel történne, hanem egy beolvasható QR-kóddal, illetve egy annak tárolására alkalmas applikációval. Így az „érme” helyett telefonunk mindig nálunk lesz és nem kell minden vásárlásnál újabb pohárra pénzt költeni. A csavar az ötletben az, hogy a rendszer egy adatbázisként is működne, melyet akár a vendéglátósok, akár a városvezetés is használhatna a vendégek összetételének (nemzetiség, korosztály, érdeklődési kör) felmérésére. A felhasználók számára pedig azzal tennék még csábítóvá az applikációt, hogy a helyzetük alapján személyre szabott ajánlatokat, kulturális, zenei programajánlókat dobna fel. Így egy turista, aki első este még nem tudja, mit csinál másnap, felfedezheti a Budapest által kínált sokszínű programokat egy ital mellett.

A Budapest Újratöltve ötlete tehát apró, de jelentős változtatás, aminek segítségével csökkenthető a felesleges otthoni pohárfelhalmozódás, ráadásul a vendégek, akik a poharat használják, akár személyre szabott programlehetőségeket is kaphatnak budapesti tartózkodásukra, vagy csak egyszerűen az elkövetkező napokra. A csapat azonban kiemelte, hogy „az innovációnk tulajdonképpen nem az új visszaválthatópohár-rendszerben rejlik, nem is a programlehetőségekben, hanem a mögötte rejlő adatbázisban, információkban.”

A csapat a további lépésekről is beszélt: elmondták, hogy nem szeretnék itt befejezni a projekttel kapcsolatos munkát, hiszen a visszajelzések alapján szükség van a visszaválthatópohár-rendszer újragondolására, így a jövőben is keresik majd a pályázati, finanszírozási lehetőségeket, hogy tovább dolgozhassanak az innováción.