Princzinger Péter: Mindent másképp kell csinálnunk, mint eddig

Fókuszban az innovációk és a szakmai, üzleti együttműködések létrejöttét szolgáló programok. Princzinger Pétert, a „szövetségek szövetségének” elnökét kérdeztük az elmúlt és az előttünk álló év kihívásairól.

Egy évvel ezelőtt, február 1-jén, a turisztikai szakma évadnyitó gáláján ambiciózus terveket, fejlesztési elképzeléseket vázolt fel. Mi valósult meg ezekből, és általában hogyan értékelné az Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány 2020-as évét?

Princzinger Péter

Princzinger Péter

Tavaly ilyenkor a legrosszabb álmunkban sem fordult elő olyasmi, mint ami aztán bekövetkezett. A szektor minden szereplője, így az MTSZA is korábban elképzelhetetlennek tartott kihívásokkal került szembe, alig egy hónappal az ön által is említett évadnyitó gála után.

A járványveszélynek három közvetlen következménye volt a munkánkra. Egyrészt azonnal világossá vált, hogy a már megkezdett szakmai fejlesztéseket is és az új programokat is a Covid elleni küzdelem szolgálatába kell állítani. Másrészt a személyes kapcsolattartás szabályainak korlátozása számos szakmai munka előrehaladását visszavetette, lassította. Végül nyilván, mint mindenkinek, nekünk is villámgyorsan alkalmazkodnunk kellett a helyzethez és gyakorlatilag teljesen át kellett költöznünk a digitális térbe.Mindennek ellenére nem álltunk le semmivel, nem tehetjük meg, hiszen folyamatos támogatást kell biztosítanunk a nehéz helyzetbe került szolgáltatóknak. Szakmai szolgáltatásainkat ezért változatlan erőbedobással működtettük, sőt, újakat indítottunk, de igaz, hogy 2020 márciusa óta gyakorlatilag mindent másképp kell csinálnunk, mint addig.

A napi munkában milyen hatással volt a Covid-helyzet az MTSZA és cégeinek működő szolgáltatásaira?

Külön feladatot jelentett a rendkívül gyors ütemű jogalkotást lekövető, a kivételes szabályok értelmezését, gyakorlati alkalmazását segítő cikkek összeállítása és publikálása. A szakmai egyeztetések, korábban havi rendszerességgel megtartott tematikus kerekasztal-megbeszélések gyakorlatilag átkerültek az online meetingek eleinte kicsit misztikus világába, témáik pedig a válság különböző aspektusaira korlátozódtak.

Vegyes a helyzet az EU-s társfinanszírozású fejlesztési programok esetében: míg a turisztikai desztinációk újrapozicionálását, márkázását támogató projektben (GINOP-1.3.4) a szakértői munkavégzést kisebb mértékben hátráltatták a pandémia miatti korlátozások, addig az egyes attrakciófejlesztéseket célzó projektben (GINOP-7.1.9) létrejövő szolgáltatások fenntarthatóságát szolgáló képzési és szemléletformálási programok szinte 100 százalékát halasztani kellett, ezeket 2021-re kellett átütemeznünk.

CheckINN díjátadó 2021

Vannak ugyanakkor olyan szolgáltatásaink is, amelyeket alig vagy egyáltalán nem zavarta meg a vírusprobléma. Például a 2019-es „Ízes Magyarország” belföldi kereslet élénkítő kampányt 2020-ban a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) belföldi kommunikációjához illeszkedően „Csodás Magyarország” néven folytattuk, értelemszerűen ezúttal a helyzethez alkalmazkodva: a fesztiválok helyett aktív-, öko- és kulturális turisztikai célpontokat ajánló kiadványt készítettünk, és juttatunk el 550 ezer háztartásba, hat megjelenési alkalommal.

De említhetjük a második, immár sikerrel lezárult CheckINN turisztikai innovációs ötletversenyt, melyet egyáltalán nem érintett a veszélyhelyzet, mivel a teljes folyamat eleve a digitális térben zajlott, a verseny meghirdetésétől a projekttervek feltöltésén és bemutatásán át, azok bírálatáig bezárólag. Egyedül a díjátadót kellett Covid-biztos módon megszerveznünk, most már kijelenthetjük, ez is rendben lezajlott.

Mik azok a 2020-ban elindított új szolgáltatások, melyekre utalt és hogyan segítik ezek az újraindulást?

Tavaly három új irányba nyitottunk:

A szakmai, B2B kommunikáció mellett az MTÜ „Hol vagy Kajla?” kampányába kapcsolódunk be, kísérletképpen, együttműködő partnerként, majd 2019-ben az „Ízes Magyarország”, ennek folytatásaként 2020-ban pedig a „Csodás Magyarország” kampányokkal nagyobbat léptünk a nagyközönségi kommunikáció irányába.

Ezen az úton a következő jelentős lépésként az MTSZA médiaportfólióját a Welovebudapest és a Welovebalaton portálokkal bővítettük, eleve azzal a megfontolással, hogy a belföldi turisztikai forgalom élénkülését támogassuk. Az év derekán kiadtuk az utazási tippeket és ajánlókat tartalmazó, népszerű Welovebudapest-, Welovebalaton- és Welovehungary-kiadványokat. A magyar és angol nyelvű, zsebkönyv formátumú guide-okhoz – összesen 150 ezer példányban – a Touriform-irodákban, hotelekben és vendéglátóhelyeken ingyenesen juthattak hozzá a vendégek. Fontosnak tartom hangsúlyozni: a cél a belföldi turizmus élénkítése volt annyira, amennyire csak lehet.

Tananyagok a szakmának

A koronavírus-járvány miatt bevezetett rendkívüli intézkedések kihirdetését követően azonnal elindítottuk a Turizmusakademia.hu-n az „Új Turizmus” csatornát, a helyzetre reagáló, önálló tanulást szolgáló tartalmakkal, hazai és külföldi szakmai publikációkkal, elemzésekkel, letölthető turisztikai szakkönyvekkel, saját fejlesztésű e-tananyagokkal – előtérbe helyezve a válságmenedzsment, az üzleti reziliencia, a proaktív értékesítési technikák témákat.
Ezzel is a válság túléléséhez és az újrakezdéshez igyekeztünk segítséget nyújtani a vállalkozóknak. 2021-ben újabb – a szakmai szereplők javaslataira, igényeire reflektáló – tananyagokkal bővítjük a Turizmusakadémia képzési portfólióját.

A 2020-as év fontos fejlesztése volt a Magyarországot és kiemelten Budapestet az üzleti turizmus piacán újrapozicionálni hivatott, az ehhez szükséges kutatási-elemzési, marketing- és értékesítési, illetve mindezeket kiszolgáló koordinációs feladatokat ellátó Budapest Convention Bureau megszervezése és útjára indítása.

A munka jogi, szervezeti, pénzügyi keretéül a Magyar Kongresszusi Iroda Nonprofit Kft. szolgál, amely az MTÜ-vel, a TMÜ-vel és az MTSZA-val kötött négyoldalú, valamint az MTÜ-vel, Budapest Főváros Önkormányzatával, a BVA Zrt-vel és az MTSZA-val kötött ötoldalú stratégiai keretmegállapodások alapján rendelkezik a tevékenység folytatásához szükséges felhatalmazásokkal és a jövőre vonatkozó együttműködést biztosító szerződéses keretekkel.

Megkezdtük azon partnerségek és munkafolyamatok kialakítását, melyek révén a jövőben a Budapest Convention Bureau eséllyel tud fellépni külföldi megrendelésű események hazai megpályázása érdekében. Ennek első eredményi már látszanak is, ha a járványhelyzet megengedi, 2021 május és június fordulóján, majd augusztus utolsó és szeptember első napjaiban egy-egy értékes nemzetközi rendezvényt láthat vendégül Budapest, az MCE Europe Congresst és az M&I Forumot.

Összefoglalva azt lehet mondani, hogy az „előre menekülést” választottuk, és három fonton vettük fel a harcot a turisztikai szakma szereplőinek megsegítéséért: a belföldi turizmus élénkítésével, a „túlélést” segítő tudástár és leendő képzési bázis kialakításával, valamint egy régóta hiányzó összefogással az üzleti turizmus fellendítéséért.

Hogyan folytatódnak a szakmai programok 2021-ben, és milyen célokkal?

Számos olyan programunk van, amelyen nem kell alapvetően változtatni, példaként említhetjük a képzési együttműködéseket: jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetemmel, a győri Széchenyi Egyetemmel és az EDUTUS egyetemmel dolgozunk együtt – a mostanra már „bejáratott” együttműködés kiterjed a programok fejlesztésére, gyakorlati szakemberek oktatásba való bevonására, valamint a hallgatók ösztöndíjazására.

Drámai újítást nem tervezünk, de természetesen minden szakmai programunk esetében folyamatosan keressük a továbblépés, a szolgáltatások korszerűsítésének lehetőségét. A legfontosabb irány 2021-ben az MTSZA-portfóliót alkotó kommunikációs eszközök közötti szinergiák, együttműködési lehetőségek megtalálása és kiaknázása lesz.

A Turizmus.com portfóliót alkotó szolgáltatások esetében a megszokott gyors és rugalmas tartalomszolgáltatás a cél változatlanul, de amint az olvasók érzékelhetik, kísérletezünk új formátumokkal, bevezetett termékek fejlesztésével. Említhetjük például a nyomtatott magazin digitalizálását, a Business Traveller Hungary újrahangolását, a MICE Business Day virtuális megvalósítását, vagy éppen a Turizmus Café élő magazinműsort.

A Turizmusakadémia kapcsán a célunk az ágazatban működő munkáltatók igényeivel összhangban álló képzési, továbbképzési programkínálat kialakítása, mégpedig az önálló tanulás lehetőségét is, és a személyes képzéseken való részvételt is biztosító képzési módszerekkel és formákban.

A BUD CB esetében az alapok lerakásán vagyunk túl, itt elsősorban a budapesti üzleti turizmusban érdekelt szolgáltatók partneri-tagsági rendszerének és az aktív értékesítési munkának kell a fókuszba kerülnie.

Ami a Welove-ot illet, az idén tizedik születésnapját ünneplő márka részben finomhangolások előtt, részben portfólióépítés alatt áll, a Welovebalaton oldalra az új koncepció kialakításával együtt keresünk főszerkesztőt, az idén induló Welovehungary oldalt a szerkesztőségi csapat műhelymunka keretében együtt fejleszti, az eredményt az olvasók és a vendégek az év második felében ismerhetik meg, tesztelhetik.

Mi lesz az idei év legnagyobb újdonsága az MTSZA-nál?

A korábban említett lépések mellett CheckINN márkanév alatt továbbfejlesztjük, néhány új elemmel kiegészítjük és egy platformra helyezzük a különböző turisztikai kreatív ötleteikhez, szakmai és üzleti terveik megvalósításához partnert kereső szereplők egymásra találását segítő szolgáltatásokat.

A turisztikai innovációs ötletversenyt, valamint az MTÜ-vel együttműködésben a CheckINN Green „zöld” pályázatot újra meghirdetjük, ezeknél legfeljebb kisebb korrekciókat kell tenni az első két év tapasztalatai alapján.

Keressük a helyét a naptárban a CheckINN Karrier Expónak is. A turisztikai innovációs ötletverseny mintájára 2021-ben előkészítünk két további versenyfelhívást, az egyikben új fesztiválkoncepciók, a másikban különleges helyszínek turisztikai újrahasznosítási koncepciói mérettetnek majd meg. Végeredményképpen 2022-től minden évben három CheckINN versenyt bonyolítunk le egymás után, négy havonkénti ütemezésben.

Az újraindulást ingyenes álláskereső applikációval segíti majd az MTSZA

Emellett az újranyitásra időzítve elindítjuk a turisztikai álláskeresőt és egy online piacteret, ahol turisztikai szolgáltatók kereshetnek és találhatnak maguknak szakmai, üzleti partnert. Biztosak vagyunk benne, hogy az újraindulás időszakában mindkét alkalmazás nagy szolgálatot tehet a vállalkozóknak.

Végül, de nem utolsósorban, dolgozunk egy, a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 és az NTS 2.0 szemléletén alapuló, kurrens gyakorlati tudást adó, 14 modulból álló CheckINN mesterkurzus fejlesztésén, amely akár egy teljes féléves kurzusként meghirdethető, vagy akár az egyes modulok külön-külön beilleszthetők az egyetemek turisztikai képzési programjaiba. A CheckINN mesterkurzus célja, hogy olyan kiegészítő tudásanyagot biztosítson, amelyek segítenek eligazodni a hallgatóknak az innovációs térben és az üzleti életben. Az újraindulás támogatása érdekében 2021-ben a CheckINN szolgáltatások is biztosan ingyenesek lesznek a felhasználók számára.

Végül talán a legfontosabb kérdés. Milyen lehetőségei vannak az MTSZA-nak, hogy segítse a nehéz helyzetbe került vállalkozásokat?

Ami a szektor szereplőinek támogatását illeti, természetesen az MTSZA, a „szövetségek szövetsége” is igyekszik becsatornázni, közvetíteni a 40 szakmai szövetség javaslatait a döntéshozókhoz. Mindent megteszünk azért, hogy a szakmai szereplők megértsék egymást, erősödjön közöttük a bizalom, hiszen csak vállvetve, egymással összefogva hagyhatjuk magunk mögött ezt a nehéz időszakot úgy, hogy a lehető legtöbb vállalkozás fennmaradhasson.

Ám az MTSZA nem lobbi szervezetként, hanem szakmai szolgáltató platformként határozta meg önmagát. Ezért elsősorban azzal tudjuk segíteni a turisztikai ágazat szereplőit, ha számukra hasznos szolgáltatásokat nyújtunk, az ő igényeikre szabva, mégpedig most, a Covid-válság idején túlnyomó részben ingyenesen.

Úgy gondolom, teljesen nyilvánvaló, hogy amikor a turisztikai szakmai szervezeteknek és a tagjaiknak, maguknak a szolgáltatóknak a válság túlélésre kell fordítaniuk minden figyelmüket és ennek érdekében kell mozgósítaniuk a tartalékaikat, gyakorlatilag nullára kellett redukálniuk a marketing- és értékesítési tevékenységekre fordított kiadásokat. Egyszerűen nincsenek abban a helyzetben, hogy fizessenek akár az ágazati hírekért, egyébként értékes szakmai tartalmakért, akár a munkatársaik képzéséért, továbbképzéséért, vagy bármilyen marketingkommunikációs szolgáltatásért.

Az MTSZA tehát azzal segít, hogy megteremti és fenntartja ezeket a korábban említett szakmai kapacitásokat, szervezeti képességeket, szakmai szolgáltatásokat, amelyek, ha nem lennének, most is, de az újraindulás idején különösen hiányoznának a „turisztikai ökoszisztémából”.

Ki kicsoda az MTSZA portfóliójában?

A MAGYAR TURISZTIKAI SZÖVETSÉG ALAPÍTVÁNY döntéshozó testülete a 13 tagú kuratórium, annak elnöke Princzinger Péter. A szövetségek szövetségének „külügyminisztere”, az MTSZA kötelékébe tartozó 40 szakmai szövetséggel való napi szintű kapcsolattartás felelőse, emellett egyes kiemelt ügyek gazdája a főtitkár, Babik Edit. Az alapítvány munkaszervezete kicsi, és nem is cél, hogy nagyra nőjön, a szakmai kapacitásokat, szervezeti képességeket az alapítvány által tulajdonolt társaságok szervezik meg és biztosítják.

A 2020-as év során két új vezetői pozíció kialakítása vált szükségessé: egyes kiemelt jelentőségű programokkal és a GINOP-projektekkel kapcsolatos feladatok irányítására Lénárd Gábor stratégiai igazgató, az MTSZA és cégei tulajdonában álló médiakommunikációs eszközök és projektek közötti együttműködések kialakítására és erősítésére, valamint külső partnerségek építésére Fenyvesi Judit médiaigazgató került kinevezésre.

A TURIZMUS KFT. változatlanul a jól összeszokott duó kettős ügyvezetésével, Gál Pál Zoltán stratégiai és Komáromi Balázs operatív irányításával működik. Szántó Zoltánhoz, a Turizmus.com Magazin főszerkesztőjéhez, Fucskó Hajnalkához, az online főszerkesztőhöz és Lami Julihoz, a Vendéglátás Magazin főszerkesztőjéhez a Business Traveller Hungary új főszerkesztőjeként Újvári Miklós csatlakozott. A PR- és marketingszolgáltatások változatlanul Révész Róbert és Kenderesy Nadin irányításával valósulnak meg, az értékesítési és networking feladatokért továbbra is Nagy Tünde felel.

A Welove brandet képviselő WE LOVE BUDAPEST KTF. keretei között működő médiafelületek és projektek fejlesztésére és vezetésére Osváth Eszter kapott ügyvezetői megbízást, a Welovebudapest főszerkesztője Zacsek Ágnes.

Lénárd Gábor, a korábban említett feladatai mellett, ellátja a TURIZMUSAKADÉMIA KFT. ügyvezetői teendőit, feladata a felnőttképző intézmény megerősítése; a képzési szolgáltatások koncepcionális fejlesztését Bacsi Krisztina szakmai igazgató irányítja.

Az alapítvány kuratóriuma úgy döntött, hogy a Budapest Convention Bureau márkát építő MAGYAR KONGRESSZUSI IRODA NKFT.-nél az induláskor kialakított munkamegosztás, nevezetesen a cégvezetési és a szakmai vezetői feladatok különválasztása a továbbiakban nem indokolt, ezért a két munkakör összevonásra került, így a cégvezetési és a szakmai vezetői feladatokat Békefi Anna immár ügyvezetőként látja el.

Végül, de nem utolsósorban a CheckINN szolgáltatások fejlesztését a kuratórium elnöke vezeti, az innovációmenedzsment programok szakmai igazgatója Ilyés Noémi, a karrierportál és a szolgáltatói piactér beindításával kapcsolatos munkát Erdei Bálint irányítja.