Princzinger Péter: Engedjük ki a Balaton szellemét a palackból!

A Balaton Wines Visitor Center megnyitásával végre szó szerint az őt megillető polcra kerülhet a balatoni bor, és elfoglalhatja méltó helyét a térség turisztikai arculatában is – vallja Princzinger Péter, a VisitBalaton365 ügyvezetője, akit az új balatonszőlősi létesítmény jelentőségéről kérdeztünk. 

Régóta tervben volt, hogy a Balatoni borrégiónak legyen egy olyan központja, ahol meg lehet kóstolni, ismerni és vásárolni a térség borait. Mit jelent a Balaton Wines Visitor Center látogatóközpont megnyitásaa térség turizmusa számára?

Fontos mérföldkőhöz érkeztünk. Eddig ugyanis nem létezett olyan hely, ahol a borvidék nedűinek többségét bárki, bármikor megkóstolhatja, megveheti. Akadt néhány próbálkozás, de eddig valahogy nem született meg a „balatoni borok háza”. Számomra ez majdhogynem érthetetlen volt. Az én fejemben mindig is úgy élt ez az elképzelés, mint egy magától értetődő gasztro-turisztikai attrakció. Aztán egyszer csak megtudtam, hogy vannak mások is, akiknek ugyanez az álmuk. A magyar turisztikai és gasztronómiai szcéna két fontos szereplője, Forrai Miklós és felesége, Forrai-Kovács Kriszta, a balatonszőlősi Casa Christa birtok tulajdonosai egy felújított épületbe képzelték bele az általam is vizionált borbemutató helyet. Lényegében csak a befejező munkálatok voltak hátra, hogy megvalósuljon a közös álom. 

Milyen jelentősége van a boros vonzerőnek a turizmus szempontjából?

Ahol „a szomszédban” van egy Vezúv, egy Pompeji romváros, vagy egy Kínai Nagy Fal, ott viszonylag könnyű turizmust csinálni. Nekünk, akiknek nincs ilyen „természetes” attrakciónk, magunknak kell vonzerőket fejlesztenünk. A vonzerőfejlesztés sokszor nem infrastrukturális beruházás, hanem imázsfejlesztés, térségi összefogással új termék létrehozása (lásd BalatonBor) vagy éppen marketinginnováció. Ki gondolta volna például 150 évvel ezelőtt, hogy az isztambuli bazár egyszer turistamágnes attrakció lesz?

Princzinger-Peter, Fotó: VisitBalaton365

A bor korántsem az első asszociáció a Balatonnal kapcsolatban…

Ez így van. Pedig a Balaton hazánk egyik legnagyobb borrégiója, hat borvidékkel, közel 200 pincészettel, számos díjnyertes borral, mégsem jelenik meg a bor a turisták mentális térképén. Egy tavalyi imázskutatásunk szerint 100 megkérdezett magyar felnőtt közül 88 csak a strandot, a lángost, a nyári kikapcsolódást társítja a Balatonhoz. 

A „bor” szó nem szerepel a megkérdezettek által említett, Balatonhoz kapcsolódó első 25 kifejezés között. Ez egyrészt probléma, ugyanakkor rejtett potenciál: hatalmas lehetőség a márkakép árnyalására, a desztináció imázsának megváltoztatására. 

És ezt a potenciált a Balaton Wines Visitor Center segítségével ki is fogjuk használni. 

Mit tud nyújtani egy balatoni borászati látogatóközpont?

Ez egy új, több száz kilométerről is „látható” és vonzó erős turistamágnes, önmagában utazási döntést motiváló tényező lesz, amely egész évben vendégeket csábít majd ide, nemcsak a nyári szezonban. Hadd hozzak két hazai példát: a poroszlói ökocentrum vagy a nyíregyházi állatpark olyan vezérvonzerők, fontos márkaelemek, amelyek megalapozzák a Tisza-tó, illetve Nyíregyháza ismertségét, turisztikai forgalmát. Meggyőződésem, hogy a Balaton Wines Visitor Center olyan turistamágnese lesz a Balatonnak, amely sok-sok látogatót vonz majd, hazaiakat és külföldieket egyaránt.

Hogyan született meg az új látogatóközpont neve? 

Olyan nevet kerestünk, amely egyértelműen utal a helyszín tartalmára, ugyanakkor nemcsak a hazai, hanem a külföldi látogatók számára is jól érthető. A „Balaton wines” kifejezés azonnal azonosítja a régiót és annak egyik fő attrakcióját – a bort. A „visitor center” pedig egy nemzetközileg is ismert forma, amely arra utal, hogy itt komplex látogatói élmény várja az érdeklődőket: kóstolás, vásárlás, ismeretszerzés, programok, sőt szállás. A tulajdonosok víziója egyfajta szakmai és kulturális központ, ahol többek között vezetett borkóstolókat, sommelier-képzéseket, szakmai workshopokat is terveznek a helyi borászok, gasztronómiai szereplők és őstermelők bevonásával. 

A Balaton Wines Visitor Center elnevezés lényegében mindent sűrít, amit ez a hely képvisel: a régió borászati értékeit, a vendégélményt, és azt a nyitottságot, amellyel a külföldi turistákat is megszólítjuk.

Balaton-Wines-Visitor-Center-Visit-Balaton-365

Hogy viszonyul a VisitBalaton365 ehhez a kezdeményezéshez?

Nos, a VisitBalaton365 nem cél, hanem eszköz. A desztináció turisztikai szereplőinek szakmai szolgáltatóplatformja. A VisitBalaton365 akkor eredményes, ha a régió szolgáltatói sikeresek, több vendégük van, a látogatók több vendégéjszakát töltenek, többet költenek a desztinációban. Kutya kötelességünk mellé állni minden olyan kezdeményezésnek, amely a négy évszakos turizmusgazdaságot szolgálja. Ilyen többek között a Balaton Wines Visitor Center. 

Milyen eszközökkel támogatja a VisitBalaton365 ezt az új attrakciót?

Sokféle eszközt használunk: kommunikációs kampányokat, gasztro- és borkulturális programokat, study tourokat, famtripeket szervezünk, ahol véleményformálók, bloggerek, influencerek ismerhetik meg a helyszínt és a borokat. Célunk, hogy minél több emberhez eljusson a híre, és minél többen érezzék, hogy itt van egy új élmény, amit nem érdemes kihagyni. 

Ez a boros vonzerő ráadásul tökéletesen illeszkedik a Balaton márka négy pilléréhez: a bor és gasztronómia mellett az aktív- és ökoturizmus, az egészség, valamint a kulturális turizmus is erősíti a térséget. Így komplex, sokoldalú élményt tudunk nyújtani.

Mit üzen a balatoni borászoknak és az ide érkező turistáknak?

Nagyon hálás vagyok a borászoknak, különösen azoknak, akik ezt a projektet megvalósították. Ez az egész nem egy magánügy, hanem közös érdek: a balatoni turizmus fejlődése. A turistáknak pedig azt üzenem, hogy fedezzék fel a balatoni borokat, mert itt egy valódi, autentikus élmény vár rájuk, amely gazdagítja a Balaton-környéki utazást. Az új látogatóközpont nemcsak a borokról szól, hanem arról a történetről, közösségről és kultúráról, ami a balatoni borvidéket jellemzi. Célunk, hogy ezt az üzenetet minél szélesebb körben hallják meg.