CheckINN UP – A koronavírus a digitális fejlesztések katalizátora lett

A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány a Budapest Music Centerben folytatta a koronavírus miatt megszakadt kerekasztal-sorozatát. A délelőtti előadások után panelbeszélgetésekkel folytatódott az esemény, ahol továbbra is a digitális megoldások álltak a középpontban.

A délelőtti, egyenként 30 perces előadásokat négy panelbeszélgetés követte azzal a céllal, hogy bemutassák: a turizmus is egy olyan iparág, amely a digitalizáció vívmányait aktívan használja, a jelenlegi és jövőbeli fejlesztésekkel pedig a digitalizáció egyre dinamikusabban behálózza a turizmus minden szegletét. A témát az egyes panelek más-más oldalról közelítették meg. Szó volt a B2C és a B2B turisztikai megoldásokról, az oktatásban használt digitális újdonságokról, valamint a szálloda- és vendéglátóiparban fellelhető digitális technológiákról is.

A rendezvény vendégei – a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány (MTSZA) kötelékébe tartozó szakmai szövetségek vezetői, illetve munkatársai, akik a helyszínről követhették a beszélgetéseket – és azok, akik online csatlakoztak be, kérdéseket is feltehettek az előadóknak, stílszerűen mobiltelefonjukon vagy laptopjukon keresztül.

Az appok segítik a turizmus digitális megújulását

Az első panelbeszélgetésen azzal foglalkoztak, hogyan kerül egyre inkább előtérbe a digitális élménymenedzsment a turizmusban, és ez hogyan jelenik meg különböző formáiban a magyar turizmusban is, jelen esetben a B2C oldalon. A beszélgetés résztvevői Miklós István (Magyar Turisztikai Ügynökség – MTÜ, csodasmagyarorszag.hu), Petrik Máté (Megújuló Városliget), Princzinger Péter (MTSZA, BB365) és Lőrincz Zoltán (Free Power) voltak.

Miklós István elmondta, hogy az MTÜ külföldi turistákat célzó oldalának fejlesztése azért is volt fontos, mert az adataik alapján a tervezési fázis 3-4 hónappal az utazás előtt történik meg, de a foglalási ablak csökkent, átlagosan 13 nappal indulás előtt foglalnak a látogatók. A bizonytalanságra megoldás lehet, ha több információval rendelkeznek az utazásuk előtt és alatt is, ezért is építettek be az oldalba 1-2-3 napos túraterveket, és jelenítenek meg mindenkinek az érdeklődésének megfelelően célzott szolgáltatásokat.

Princzinger Péter a BalatonBike365 projekt kapcsán szintén azt említette, hogy a digitális szolgáltatások az utazói élményt segíthetik. A BB365 app hamarosan elkészül, útvonaltervezővel és négyezer látnivalóval, szolgáltatással. A legfontosabb újítása pedig az lesz, hogy ha a felhasználó engedélyezi, a helymeghatározás segítségével a csoport tagjai követni tudják egymást az appban, így könnyen megtalálják az elveszett bringásokat. Szintén engedélyezés esetén az applikáció értesítéseket is küldeni fog a környékbeli újdonságokról.

A Liget Projekt részei is a digitalizáció segítségével szeretnék jobban bevonni a látogatókat a park életébe, a Lechner-féle okosváros-portfólió segítségével. A Free Power pedig azoknak kínál nagyszerű digitális megoldást, akiknek sokszor a legfontosabb pillanatokban merül le a telefonja: az app segítségével megtalálhatjuk a legközelebbi töltőállomást, és azt is megnézhetjük, milyen szolgáltatások érhetők el a helyszínen.

Digitális tanulás kisiskolás kortól a szakmai képzésekig

A második panelbeszélgetés az oktatásra koncentrált, itt azt mutatták be, milyen digitális megoldások érhetők el hazánkban, amelyek szorosan kapcsolódnak az oktatáshoz és a turizmushoz egyaránt. Szerencsére már itthon is több jó gyakorlattal találkozunk az oktatásban a digitális technológiák alkalmazására, elmondható, hogy egészen kisiskolás kortól a szakmai képzésekig szinte mindenhol találunk olyan lehetőségeket, ahol a digitális eszközök is bekapcsolódnak a tudás átadásába. A beszélgetés résztvevői Walton Tamás (Kajla Program), Ilyés Noémi (CheckINN Innovációs Verseny), Bacsi Kriszta (Magyar Turizmus Akadémia Kft.) és Seres Szilvia (Digitális Jólét Program MI kihívása) voltak.

Walton Tamás a Kajla-program három évéről beszámolva elmondta, hogy ugyan alapvetően egy analóg projektről van szó, amelyben a gyerekek útlevélben gyűjtik a több száz részt vevő szolgáltató pecsétjeit, digitális programjuk is van: egy játékos app segítségével mutatják be a kisiskolásoknak Magyarország nevezetességeit, alapot adva turisztikai tudásuknak.

Innen veszi át az oktatást a CheckINN innovációs verseny, amely már az egyetemistákat szólítja meg. Itt is látszik, hogy a digitalizáció egyre inkább átjárja a turizmust, hiszen a versenyzők több mint fele digitális megoldással nevezett. Az innovációs verseny ugyanakkor nemcsak ebből a szempontból kapcsolódik a digitalizációhoz, hanem abból is, hogy a teljes pályázati rendszer online zajlik – csupán az oklevelek kerülnek nyomtatásra. Érdekes kérdés, hogy milyen szerepe lehet a digitalizációnak egy olyan ágazatban, amely a bevett szokásokra és személyes élményekre épít, az viszont biztos, hogy a koronavírus-járvány katalizátorként hatott a digitális fejlesztésekre a turizmusban is. Többek között ezek felkutatásához járul hozzá a CheckINN is – mondta Ilyés Noémi.

A Turizmus Akadémia a már a szakmában dolgozóknak nyújt gyors képzési lehetőséget – 4-6 órás, online kurzusaival beilleszthető a pörgős szállodás, vendéglátóipari műszakokba is. A Digitális Jólét Program Mesterséges Intelligencia kurzusa pedig azért is fontos, mert – mint Seres Szilvia hangsúlyozta – 2030-ra a magyar munkahelyek egynegyedét fogja érinteni a mesterséges intelligencia, vagy automatizálttá válnak ezek a munkák, így lényeges hogy minél többet tudjunk a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségekről.

Az üzleti szereplők digitalizációval vágtak vissza a koronavírusnak

A harmadik szekcióban visszakanyarodtunk a digitális élménymenedzsmenthez, itt azonban már a B2B kapcsolatok kerültek terítékre. Az üzleti szereplők közötti interakciókban is fontos szerepet játszanak a digitális megoldások, és hazánkban szerencsére már ilyenekre is akad bőven példa. Ezekre a jó gyakorlatokra fókuszált a panelbeszélgetés Zakariás Fruzsinával (MTÜ/Visit Hungary), Dámosy Dániellel (CheckINN Állásportál), Erdei Bálinttal (CheckINN Online Piactér) és Kenderesy Nadinnal (PR in Hungary).

A MICE-szegmens volt az első, amelyet a koronavírus megérintett, így gyorsan kellett új lehetőségek után nézni. Ezt emelte ki Kenderesy Nadin, a tavaly teljesen az online térbe költözött, ezáltal Virtuális MICE Business Day-jel kapcsolatban. A legnagyobb kihívást a standok és a kétoldalú beszélgetések virtuális térbe költözése jelentette, de egy kiváló platformot találtak rá, a networking pedig Zoomon zajlott. A pozitív élmények után idén már hibrid formában, személyesen és online is elérhető lesz a rendezvény.

Zakariás Fruzsina is arról beszélt, hogy a személyes, utazást igénylő találkozók helyett a study tourokat fel kellett váltaniuk egy virtuális megoldással. Erre válaszként 5 darab, 21 nyelven elérhető, 15-20 perces kisfilmet forgattak magyar desztinációkról, amelyet több is követ majd – ezzel a külföldi utazásszervezők is jobban megismerhetik majd hazánkat.

A CheckINN Állásportál és az Online Piactér kapcsán elhangzott: mindkettő azért jött létre, hogy a koronavírus után segítsék a hazai turisztikai vállalkozásokat – előbbi a munkaerő-keresésben, utóbbi pedig a hazai minőségi szolgáltatókkal köti össze azokat, akik regisztrálnak.

Akár a teljes vendégút digitálissá válhat

Az utolsó, záró beszélgetésben a szálláshelyeken és a vendéglátásban előforduló érdekes digitális megoldásokról esett szó. Ugyan ez a két szektor talán a legkiszolgáltatottabb a vendég-szolgáltató személyes kapcsolatának, rengeteg olyan ismétlődő munkafolyamat van, amely a digitális eszközöknek köszönhetően megkönnyíti az ezeken a területeken dolgozók életét – és néha egy környezettudatosabb, egyszerűbb lehetőséget kínál.

A beszélgetésben Palicz Péter (KVI Hotels), Belán Miklós (Everguest), Perepelica Kirill (Munch.hu) és Babik Edit (Szállásminősítési rendszer, Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület) vett részt. Palicz Péter bemutatta, hogy milyen is az, amikor a teljes vendégút, az ötleteléstől egészen a visszajelzésig digitálisan történik. A KVI Hotelsnél online lehet becsekkolni, szolgáltatásokat foglalni, virtuális a „ne zavarj” tábla is, és még a klímát is telefonnal irányíthatjuk. Belán Miklós ehhez kapcsolódóan elmondta, hogyan segít a döntéshozatali folyamatokban az Everguest új digitális megoldása.

Ezután a szállásminősítési rendszerről volt szó, amely januártól minden magyarországi szálláshelynek, beleértve a magánszállásokat és a kempingeket is, kötelező lesz. A kritériumok alapján egy digitális rendszerben rögzíthetik majd a szállodák az önminősítésüket, amely alapján – esetleges hiánypótlás után – megkapják a tanúsítványt.

Végül pedig a vendéglátás digitális megoldásai felé is kikacsintottunk: a Munch.hu lejárati dátumhoz közeli, minőségi ételeket segít eladni az appján keresztül éttermeknek, pékségeknek, szállodáknak, az eredeti árnál olcsóbban. Ezzel a környezettudatos megoldással mindenki jól jár, és az ételpazarlást is visszafoghatjuk vele.